În
cultura spirituală a populaţiei se regăsesc nenumărate datini, credinţe
şi obiceiuri. Unele sunt legate de sărbătorile de peste an, altele
privesc ciclul vieţii.
Sărbătorile Crăciunului. Locuitorii
satelor şi cătunelor din Izvoarele Sucevei sunt, în marea lor
majoritate, ortodocşi pe stil vechi şi ţin cu străşnicie la sărbătorile
de peste an. În Ajunul Crăciunului, nu se face nici un rău, spune
tradiţia. În Ajun se pregăteşte masa. Pe masă, se aşează un strat de
otavă, în semn de belşug, după care, peste faţa de masă, se petrece o
fundă roşie, «în cruce». Apoi, se rânduiesc, după datină, cele 12 feluri
De bucate, toate de post: hribi cu usturoi, bob, sarmale, orez,
piroşte, grâu fiert, mere fierte, gogoşi, mălai, prune uscate, compot,
mere. Scaunele aveau şi găuri, în care se fixau furcile pentru tors,
acestea se înfundau cu otavă, în ideea de a …astupa gurile rele din sat.
După sărbători, otava se dădea vitelor. În Ajunul Crăciunului toţi ai
casei ţineau post negru şi rugăciune până după apusul soarelui.
Animalele se îngrijeau bine şi primeau tainuri îmbelşugate. Gospodarul
casei închidea toate porţile, în ideea de a ...închide gura duşmanului.
Găinile erau închise toată ziua, pentru ca uliul să nu le vadă tot anul.
Găleţile, toate, trebuiau umplute cu apă, pentru ca, spune tradiţia,
gospodarilor să le meargă din plin tot anul. În seara de Ajun,
gospodinele aşezau pe fereastră porţii din cele douăsprezece feluri de
mâncare, pentru a se …înfrupta şi morţii. După ce preotul paroh
binecuvântează bucatele, toţi ai casei se aşează în jurul mesei. Numai
că, având în vedere că preotul ajungea mai târziu, datorită risipirii
gospodăriilor, poate a doua sau a treia zi, familia se aşeza la masă mai
repede. Înainte de a servi masa se spunea o rugăciune. După ce se
ridicau de la masă, fata de măritat sau feciorul de însurat ieşeau în
pragul casei şi loveau lingurile şi furculiţele, producând un anume
zgomot şi din ce parte răzbătea un lătrat de câine, de acolo trebuia să
vină partenerul celei de măritat sau celui de însurat. Vin colindătorii,
pentru a ura familiei sănătate, ani mulţi şi belşug. Cei din colinda
bisericească primeau colaci, slănină, cârnaţi, coaste de porc, pe care, o
persoană anume le îndesa într-un sac şi, când sfârşeau cu umblatul prin
sat, toate erau împărţite între colindători. Banii adunaţi de colindă,
ca şi acum, intrau în vistieria Bisericii. Colinda avea, de regulă, şi
scripcă, iar după miezul nopţii, în casele cu fete de măritat se
încingea hora, fie în „Casa Mare”, fie în tindă. De fapt, muzica
tradiţională cuprindea neapărat două viori: vioara I şi a II-a. Colinda
bisericească ţinea până la Bobotează.
De Bobotează, după Liturghia de la Biserică,
se sfinţeşte apa în râu, unde, cu o zi înainte, oamenii satului ridică o
cruce mare din bucăţi de gheaţă, împodobită cu ramuri de molid. Este
drept, obiceiul cu crucea de gheaţă este de dată relativ recentă. În
timpul regimului comunist, practica Crucii de gheaţă a avut şi
întreruperi. Gospodarii pregăteau şi dădeau preotului şi dascălului un
fuior de in sau din cânepă (Povismo), asta se întâmpla de Iordan, când
fuiorul se punea pe crucea preotului. Se mai spune că fuiorul de cânepă
era folosit pentru confecţionarea funiilor cu ajutorul cărora erau
coborâţi morţii în groapă, se ţeseau saci. Mai apoi, fuiorul de in şi
cânepă a fost înlocuit cu prosoape confecţionate de gospodina casei
(informaţie orală.)
. De Sfântul Gheorghe, la poarta fiecărei case, se pun flori galbene, numite aici «iurinche», iar de Florii, casele sunt împodobite cu mâţişori de salcie.
Sfintele Sărbători de Paşti constituie
un alt moment deosebit din viaţa localnicilor. După săvârşirea
Liturghiei de Înviere, în zorii zilei, credincioşii se strâng în jurul
bisericii. Coşurile pline cu pască şi alte bucate, cu ouă încondeiate şi
lumânări aprinse aşteaptă binecuvântarea preotului paroh. Înaintea
primului război mondial, sfinţirea coşului se făcea la Biserica din Şipotele Sucevei. De obicei, spun bătrânii, mergeau călare.
De Sânziene,
spun bǎtrânii, fetele de mǎritat, pentru a-şi afla ursitul, culegeau
flori din fâneaţa multicolorǎ din preajma casei şi împleteau coroniţe pe
care, mai apoi, le aşezau pe acoperişul casei. Se credea cǎ peste
noapte una dintre pǎsǎrile pǎdurii va lǎsa un semn pe coroniţǎ, un fir
de pǎr, de exemplu. Dimineaţa, în graba cea mai mare, fata de mǎritat
cerceta coroniţa şi aprecia dacǎ se va mǎrita mai repede sau mai tȃrziu
(informaţie oralǎ, Mechno Eudochia, nǎscutǎ în 1928).
Obiceiurile privitoare la ciclul vieţii sunt încărcate de interes şi pitoresc.
Brama (după
unii, branca) este un obicei de nuntă care se practică în timp ce
mirii, cu întreg alaiul, se îndreaptă către biserică pentru a se cununa.
Tinerii din sat blochează drumul mirilor, cu un lanţ confecţionat din
cetină de brad, în faţa căruia aşează o masă cu tricolor. Cei ce
organizează brama cer de băut şi negociază cu mirii. Mirele se închină
şi cade la înţelegere cu organizatorii. Brama se organizează numai în
cazul în care mireasa provinea din alt sat. Astăzi, acest obicei s-a
pierdut. Ultima dată l-am consemnat în 1979.
Intrarea în casă nouă. După ce proprietarul a hotărât asupra locului viitoarei construcţii, se zideşte temelia din lespezi de râu. Apoi, se fac «legăturile», adică se aşează talpa, din bârne groase,
Grupul folcoric "Izvorasul"
Grupul folcoric "Izvorasul"
cioplite
pe patru părţi. Temelia şi talpa trebuie să fie solide, pentru a
suporta peste ani întreaga construcţie. După obicei, la fiecare colţ de
«legătură» se introduc monede care, zic bătrânii, să poarte noroc celor
ce vor locui în viitoarea casă. Pentru a alunga duhurile rele, se
stropeşte cu apă sfinţită şi, în fiecare colţ, se pune tămâie. Se
săvârşeşte slujbă şi se sacrifică un animal, iar capul acestuia se
îngroapă în una din viitoarele camere. Animalul se taie pe prag, iar
sângele trebuie să se scurgă în interior, pentru că orice construcţie,
potrivit tradiţiei,
presupune sacrificii. Urmează înălţarea construcţiei, lucrare realizată de meşteri locali, iar când scheletul acoperişului este gata, în punctul cel mai înalt al acestuia se aşează un buhaş împodobit multicolor, adică un molid de 60-80 cm, ca semn al măreţiei şi reuşitei. Acum, gazda dă de băut meşterilor şi vecinilor, «până se îneacă în băutură», spune tradiţia. Vergelirea pereţilor interiori, tencuitul (unsul) cu lut amestecat cu părul porcului (o iarbă sârmoasă), tocat mărunt, feţuitul şi văruitul sunt următoarele faze de lucru. Pentru a asigura căldură în camere, între bârne se «bate» muşchi de pământ uscat, cu ajutorul unei pene de lemn. După obicei, înainte de a se aranja camerele, se aşează icoanele pe pereţii dinspre răsărit, dar niciodată deasupra uşilor, ocazie cu care se dă ceva de pomană. Aceasta nu se face oricând, ci atunci când Luna este în creştere, în zilele de miercuri şi vineri dimineaţa. Abia după aceea se rânduiesc mobilierul şi celelalte lucruri. Primul care doarme în casă trebuie să fie un străin; casa, potrivit tradiţiei, trebuie să fie deschisă pentru orice persoană care doreşte să-i treacă pragul. Slujba de sfinţire constituie punctul culminant al ritualurilor privitoare la ridicarea casei. Participă vecini şi rude. Patru persoane, altele decât cele de casă, introduc în «casa mare» o masă plină cu bunătăţi (pâine, sare, grâu, mere, prune, dulciuri etc.). Pe aceeaşi masă, în colţuri, se pun patru colaci mari, patru colaci mici şi câte o lumânare aprinsă. Preotul paroh, însoţit de cei ai casei şi invitaţi, înconjoară casa, după ritual, şi în dreptul fiecărei laturi a construcţiei se fac opriri. În perete se introduc «daruri» (o pungă mică cu tămâie şi o monedă), în ideea de a nu intra răul în casă şi pentru belşug. Cineva din familie dă de pomană, pe fereastră, o găină, în mod obişnuit unui sărac. Urmează ospăţul, care cuprinde un evantai de bucate, cu arome ademenitoare şi licori specifice. Preotul binecuvântează masa, bucatele şi casa, iar celor din casă le urează sănătate, mulţi ani şi copii în bătătură. Cine casă înalţă şi fântână zideşte lasă semn al trecerii sale prin lume, glăsuieşte o vorbă românească.
presupune sacrificii. Urmează înălţarea construcţiei, lucrare realizată de meşteri locali, iar când scheletul acoperişului este gata, în punctul cel mai înalt al acestuia se aşează un buhaş împodobit multicolor, adică un molid de 60-80 cm, ca semn al măreţiei şi reuşitei. Acum, gazda dă de băut meşterilor şi vecinilor, «până se îneacă în băutură», spune tradiţia. Vergelirea pereţilor interiori, tencuitul (unsul) cu lut amestecat cu părul porcului (o iarbă sârmoasă), tocat mărunt, feţuitul şi văruitul sunt următoarele faze de lucru. Pentru a asigura căldură în camere, între bârne se «bate» muşchi de pământ uscat, cu ajutorul unei pene de lemn. După obicei, înainte de a se aranja camerele, se aşează icoanele pe pereţii dinspre răsărit, dar niciodată deasupra uşilor, ocazie cu care se dă ceva de pomană. Aceasta nu se face oricând, ci atunci când Luna este în creştere, în zilele de miercuri şi vineri dimineaţa. Abia după aceea se rânduiesc mobilierul şi celelalte lucruri. Primul care doarme în casă trebuie să fie un străin; casa, potrivit tradiţiei, trebuie să fie deschisă pentru orice persoană care doreşte să-i treacă pragul. Slujba de sfinţire constituie punctul culminant al ritualurilor privitoare la ridicarea casei. Participă vecini şi rude. Patru persoane, altele decât cele de casă, introduc în «casa mare» o masă plină cu bunătăţi (pâine, sare, grâu, mere, prune, dulciuri etc.). Pe aceeaşi masă, în colţuri, se pun patru colaci mari, patru colaci mici şi câte o lumânare aprinsă. Preotul paroh, însoţit de cei ai casei şi invitaţi, înconjoară casa, după ritual, şi în dreptul fiecărei laturi a construcţiei se fac opriri. În perete se introduc «daruri» (o pungă mică cu tămâie şi o monedă), în ideea de a nu intra răul în casă şi pentru belşug. Cineva din familie dă de pomană, pe fereastră, o găină, în mod obişnuit unui sărac. Urmează ospăţul, care cuprinde un evantai de bucate, cu arome ademenitoare şi licori specifice. Preotul binecuvântează masa, bucatele şi casa, iar celor din casă le urează sănătate, mulţi ani şi copii în bătătură. Cine casă înalţă şi fântână zideşte lasă semn al trecerii sale prin lume, glăsuieşte o vorbă românească.
De
ziua numelui, după lăsarea întunericului, prietenii sărbătoritului, îi
puneau în poartă un buhaş împodobit aşezat pe o prăjină de 10-12 m
lungime. Condiţia era ca cei cu buhaşul să nu fie surprinşi de
sărbătorit. A doua zi, sărbătoritul invita prietenii la masă. Acest
obicei se mai practică şi astăzi, dar în cazuri rare.
De Sfinţii Atanasie şi Chiril, pe 31 ianuarie pe stil vechi, zi
în
care cei mai mulţi nu lucrează, se consideră a fi jumătatea iernii.
Este ziua în care gospodarii satului dau o raită prin gospodărie şi îşi
inventariază rezerva de fân. Îşi numără animalele şi îşi fac socotelile,
au sau nu cantităţi suficiente de fân. În caz că nu, fie că gândesc la
cumpărarea unei anumite cantităţi, dacă permite chimirul, fie că se vor
orienta spre vânzarea câtorva animale. Interesant este faptul că a doua
jumătate
a iernii este mai scurtă, dar, bătrânii, ştiu bine, începe perioada
fătărilor, iar necesarul de furaje, mai ales otavă, creşte.
Superstiţiile.
Spiritualitatea satului cuprinde nenumărate superstiţii, care privesc
diferite aspecte din activitatea de zi cu zi. Spicuim câteva:
-
Zada (lariţa) se găseşte foarte rar în zonă. Cu toate acestea, nu ţi-ar
sădi în ruptul capului vreuna. O ţine pe ideea că cineva din familie ar
putea muri înainte de vreme sau se va pustii familia, se va înstrăina.
- Cântatul cucului de Buna Vestire anunţă primăvară timpurie.
- Cântatul cocoşului în prag de seară înseamnă veşti noi, neobişnuite şi schimbarea vremii.
- Dacă se întâmplă să plouă de Sf. Macabei, va ploua două săptămâni fără întrerupere.
- Dacă primul colindător din seara de Crăciun este parte femeiască, vaca va făta viţică.
- Nu se mănâncă din poziţia în picioare, pentru ca vacile să nu fete din poziţia în picioare.
- Fata care cade de Bobotează se mărită.
- De Înviere, cine ajunge mai repede la Biserică, îi merge bine tot anul.
-
În seara de Anul Nou se alege o ceapă de mărime potrivită, se desface
în foi, 12 la număr, în care se pune sare şi se aşează pe fereastră. În
raport de cantitatea de apă slobozită de fiecare foaie de ceapă, luna
corespunzătoare va fi mai ploioasă sau mai uscată.
- Dacă de Întâmpinarea Domnului, picură din streaşină este semn că albinele vor aduce miere multă.
- Când construieşti sunt şi pierderi.
PORTUL POPULAR
Portul popular se înscrie ca un element specific, «zămislire a oamenilor de aici, care se recunosc după el oriunde s-ar duce» (T. Bănăţeanu, 1975). Portul popular reflectă cum nu se poate mai bine priceperea şi rafinamentul femeilor în confecţionarea pieselor de îmbrăcăminte. O piesă de bază a costumului femeiesc este cămaşa (iia) cu poale („sorocica”), ţesută din fir de in. Compoziţia cromatică
este dominată de roşu, galben şi portocaliu, în timp ce la cămăşile româneşti predomină albul şi negrul. „Spre deosebire de majoritatea ornamentelor de pe iile româneşti din Bucovina care par desenate, pictate, decorul de pe cămăşile huţule pare dăltuit” (T. Bănăţeanu,1975). „Sunt unanimi în a admira frumuseţea costumului, buna calitate a pânzeturilor de in şi cânepă, gustul şi fineţea acelor marame…” (P.
S. Aurelian, 1876). Peste cămaşă se îmbracă fota, cu fir auriu, care se
poartă în zile de sărbătoare şi catrinţa («openka»), pentru zilele de
lucru. Fota are câte o bată lată în talie şi la poale. La toate aceste
două piese, se adaugă brâul lat. Iarna, costumul femeiesc este completat
de suman («sardak») din dimie de casă. În picioare, femeile purtau
opinci („postole”), care se legau în jurul gleznei cu nojiţe de lână sau
piele, şi pe cap, basmale («fusca»). Basmalele se confecţionau din
cuşmir, mătase sau lână.
Costumul
bărbătesc cuprindea: cămaşa, scurtă şi iţarul, simplu şi drept. Pentru
zilele de lucru se purtau cămăşi din cânepă groasă, iar pentru zilele de
sărbătoare, din in. Cămaşa are ornamente în jurul «gurii» şi este mai
scurtă decât cea românească. La începutul secolului al XX-lea, sumanul,
de culoare roşie, cu şnur verde, era obligatoriu în costumul mirilor.
Sumanul era ornamentat pe piept şi în jurul gâtului cu motive florale.
Această piesă şi-o amintesc doar La
mijloc, bărbaţii se încingeau cu chimire late, din piele, cu
ornamentaţii, şi curele. În picioare, ca şi femeile, purtau opinci
(«postole») legate cu nojiţe din piele sau lână. În zilele de sărbătoare
purtau cizme. La costumul bărbătesc se mai adaugă traista de vânătoare,
cornurile pentru praf de puşcă («poroşneţe») cu curele care au
aplicaţii de ornamente metalice. Plosca din lemn completează inventarul
bărbătesc. Baltagul („toporek”), un semn distinctiv, era purtat la
ocazii festive şi la nunţi. Dreptul de a purta baltag îl aveau doar cei
care dovedeau acte de vitejie. Cei săraci nu aveau acest privilegiu. În
timpul regimului austro-ungar, huţulii plăteau cinci coroane pentru
dreptul de a purta baltag. Baltagul, de mărimea unui baston, cu
aplicaţii metalice, avea partea de sus (capul) confecţionată din bronz
(Gh. Nimigeanu, 1945). Astăzi, portul autentic huţul aproape că a
dispărut, fiind înlocuit cu modele româneşti (Gh.Cega, 2001).
MÂNCĂRURI TRADIŢIONALE
Aşa
cum gospodăria, mobilierul interioarelor şi îmbrăcămintea au un anume
specific, şi preparatele culinare se înscriu pe linia tradiţionalului.
Bucătăria huţulă este bogată şi cuprinde câteva mâncăruri tradiţionale.
Mămăliguţa cu cartofi.
După ce au fost curăţaţi, cartofii se pun la fiert, într-un ceaun.
Apoi, se adaugă făină de porumb şi puţină făină de grâu sau griş. Se
amestecă bine, folosindu-se un scaun special. Se serveşte cu tochitură,
cu huslincă, cu unt şi brânză.
Preparate din carne de porc Ieşniţa. Pentru a o prepara, avem nevoie de
smântână, ouă bătute şi foi de ceapă verde. Se pune smântâna la fiert şi apoi se amestecă cu ouăle bătute. Se adaugă puţină făină de grâu. La foc moale. Se amestecă cu o lingură de lemn până când untul iese la suprafaţă. Se serveşte cu mămăliguţă de cartofi.
Huslinca nu
lipseşte din bucătărie. Se poate prepara toamna sau atunci când este
nevoie. Huslinca de toamnă, bazată pe lapte mai gras, se păstrează
foarte bine pentru iarnă. Laptele fiert, călduţ, se toarnă în putină, pe
fundul căreia se pune în prealabil «un cuib», adică un
polonic de huslincă din rezerva anterioară.
Pentru a-i asigura un plus de calitate, se adaugă puţină smântână. Se serveşte numai cu mămăliguţă.
polonic de huslincă din rezerva anterioară.
Pentru a-i asigura un plus de calitate, se adaugă puţină smântână. Se serveşte numai cu mămăliguţă.
Chişca rusească (chişca
cu făină de porumb) seamănă cu cea românească, numai că în obţinerea
compoziţiei se foloseşte făina de porumb. Se fierbe, după care se dă la
cuptor. Se taie bucăţi potrivite şi se serveşte cu mămăliguţă de cartofi
şi huslincă.
Plăcintă pe foi de varză (knişi). Pentru a o pregăti este nevoie de: brânză de vacă, făină de porumb, mărar, foi de ceapă, câteva foi de varză. Aluatul obţinut astfel se aşează pe foile de varză şi se dă la cuptor, direct pe vatră. Când este gata se stropeşte cu smântână.
Piroştele (chiroşte
sau perohe). Din aluatul de făină de grâu se taie pătrăţele de mărimi
potrivite. Umplutura poate fi din: cartofi cu ceapă rumenită, gem,
dulceaţă, brânză. Se pun la fiert şi se servesc calde.
Merişoarele sau afinele cu smântână.
Untul topit cu brânză bătută. Se serveşte cu mămăliguţă şi huslincă.
Fragi cu smantana
Fragi cu smantana
Zaterka (frecăţei)
se prepară din puţină făină de grâu şi apă. Când apa dă în foc, se
adaugă mici cocoloaşe din făină de grâu şi se amestecă bine. Când este
gata, se presoară puţin zahăr şi se serveşte călduţă.
Pampuştele (gogoşile) nu lipsesc de la mesele mari (Crăciun, Paşti, nunţi, înmormântări, petreceri). În rândul băuturilor se remarcă afinata.
Afinele proaspete se pun în borcane sau putini, peste care se toarnă
zahăr. Sucul rezultat se amestecă cu vodca, rezultând o licoare
delicioasă, care se serveşte la mesele mari şi oaspeţilor de seamă.
Sucul de merişoare şi sucul de afine, sucul de păltinele,
sucul de coacăze.
Text-prof.Ion AFLOREI
Text-prof.Ion AFLOREI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu